سودجویی آمریکا از شرایط ایران برای گسترش بازار پسته

تبلیغات گسترده پسته با استفاده از چهره‌های معروف در آمریکا تاثیر بسزایی در جلب توجه مصرف‌کنندگان این کشور داشته است، البته با این وجود پسته آمریکایی به تدریج در بازار داخلی و خارجی جای خود را پیدا می‌کند.

 

یو اس ای تودی در گزارشی نوشت: پسته ای که در کالیفرنیا تولید می‌شود با شرایط این منطقه به خوبی سازگار است به طوریکه اکنون 99 درصد از پسته تجاری آمریکا از سوی این ایالت تامین می‌شود و یک درصد باقی مانده در آریزونا و نیومکزیکو تولید می‌شود.

طبق آمار انجمن تولیدکنندگان پسته آمریکا، در سال 2013 بیش از 469 میلیون پوند پسته در کالیفرنیا تولید شد که حدود 17 برابر میزان تولید شده در سال 1985 بود.

مقامات این انجمن بر مبنای وسعت زمین‌هایی که درختان پسته در آنها کاشته شده و درختانی که هنوز نمی‌توانند پسته بار بیاورند، برآورد می‌کنند که تولید ممکن است در پنج سال آینده دو برابر شود.

در واقع قیمت بهتر پسته در مقایسه با محصولات دیگر و افزایش مداوم آن طی سال‌های گذشته و نیاز به آب کمتر کشاورزان منطقه را ترغیب کرده است به تولید این محصول روی بیاورند.

کارشناسان آمریکایی پسته را محصولی عنوان می‌کنند که تولید آن نسبتا راحت‌تر است و می‌تواند نمک و مواد آلوده کننده دیگر خاک که به محصولات دیگر لطمه می‌زنند را به خوبی تحمل کند.

موضوع دیگری که در شرایط کنونی خشکسالی شدید به نفع پسته کاران آمریکایی تمام شده، این است که منشأ تولید پسته در مناطق بیابانی ایران بوده از این رو انواع تحت تولید در آمریکا در مقایسه با درختان دیگر نیاز به آب کمتری دارند.

به گفته مدیرکل شرکت تولید و فروش پسته ستون ترا بلا، درخت بادام پس از یک سال بی‌آبی از بین می‌رود اما درخت پسته به محض آغاز آبیاری احیا شده و تولیدش را آغاز می‌کند. این امر پسته را در زمان پایان خشکسالی نسبت به محصولات دیگر در وضعیت بهتری قرار می‌دهد.

حدود 37 درصد از پسته آمریکایی یا 170.5 میلیون پوند به بازار داخلی عرضه شده و باقی آن که به بیش از 290 میلیون پوند بالغ شده است به بازارهای خارجی ارسال شدند که در میان آنها چین، هنگ کنگ و کشورهای اروپایی بزرگ‌ترین خریداران بوده اند.

در همه بازارها فواید پسته برای سلامتی، اصلی‌ترین نکته ای است که بازاریابان برای فروش به تبلیغ آن پرداخته اند و با افزایش فروش، تولیدکنندگان پول بیشتری را به تحقیق در مورد مزایای سلامتی و بازاریابی داخلی اختصاص می‌دهند.

در بازار جهانی نیز تغییرات اقتصادی به فروش پسته کالیفرنیا کمک کرده است از جمله تحریم‌ها علیه ایران که امکان فروش پسته ایرانی را محدود کرده و موجب جلب مشتری بیشتر برای پسته آمریکایی شده است.

بعلاوه بهبود درآمد در کشورهای آسیایی نیز ذائقه غذایی مردم این کشورها را از خوردن برنج به مواد پروتئینی بیشتر از جمله پسته، بادام و انواع دیگر آجیل تغییر داده است.

بر اساس این گزارش، اگرچه اکنون تقاضا برای پسته بالاتر از میزان تولید آن است اما حتی اگر این محصول در سالهای آینده به مازاد تولید برسد جای نگران برای صنعت وجود ندارد زیرا قیمت گران پسته مانع استفاده آن از سوی بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی در محصولاتشان شده است اما اگر قیمت‌ها کاهش پیدا کند، بازار جدیدی به روی این آجیل باز می‌شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن